Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
België is een paradijs voor de keukenliefhebber
Keukenprofessionals die een vakbeurs bezoeken, treffen er ook ‘hun’ aankoopgroepering. Samen op zoek naar de laatste nieuwtjes. (Foto: MHK)

België is een paradijs voor de keukenliefhebber

Wie zich ooit heeft afgevraagd hoeveel keukenshowrooms er in België zijn, heeft ongetwijfeld gemerkt dat het er behoorlijk wat zijn. In zowat elke gemeente duikt er wel eentje op, van een vestiging van een (grote) keten tot een charmante lokale speciaalzaak. Achter deze ogenschijnlijk overvloedige aanwezigheid schuilt een goed georganiseerd ecosysteem waarvan ook franchiseformules en aankoopgroeperingen deel uitmaken. En precies dat maakt onze Belgische keukensector zo boeiend, uniek en competitief.

De Belg heeft een baksteen in de maag, zegt men. Bij dat droomhuis waar we allemaal zo naar hunkeren, hoort vandaag ook een keuken die mag gezien worden. De cliché-uitspraak kunnen we dan ook uitbreiden naar een baksteen en een keuken in de maag. De keuken moet het pronkstuk van de woning zijn, de belangrijkste troef om bij vrienden en familie te scoren. Een plek waar design, duurzaamheid en technologie samenkomen. Het verlanglijstje van de Belg is niet min want ook kwalitatieve materialen, maatwerk en energiezuinige en gebruiksvriendelijke toestellen horen erbij. Geen luxe meer, wel vereisten. Klinkt als muziek in de oren van heel wat keukenzaken die er een erezaak van maken die puntjes op het verlanglijstje af te vinken. Ze voegen er zelfs een persoonlijke begeleiding, advies over indeling en ergonomie aan toe. Een professionele ondersteuning van een sterk netwerk, vaak opererend achter de schermen, helpt een flink handje om dit elke dag opnieuw klaar te spelen.

Elk jaar een congres waar leden, contractleveranciers en de groepering zelf hot topics bespreken en ideeën uitwisselen, het is één van de interessante ‘extraatjes’ van een lidmaatschap bij een (internationale) aankoopgroepering. (Foto: Der Kreis)

Een veilig gevoel

Franchiseformules in de keukensector, het zijn geen uitzonderingen meer. Ondernemers vinden hun weg naar dit aantrekkelijk model waarbij de belofte van een goede ondersteuning, een duidelijke structuur en de herkenbaarheid van een (bekend) merk een sterke aantrekkingskracht uitoefenen. Die vlag van een gekend merk geeft ook aan de consumenten vaak een vorm van geruststelling. De herkenbaarheid, weet je wel, die schept vertrouwen. Een nieuwe keuken blijft voor iedereen een wezenlijke investering en dan is elke vorm van vertrouwen welkom. Een klant weet doorgaans ook wat ze mogen verwachten qua stijl, service en dus ook prijsniveau. In de woelige tijden die we vandaag beleven, is dat misschien wel de belangrijkste. Ook een zekerheid voor de consument, als je aanklopt bij een (bekende) franchiseformule weet je dat je als klant overal dezelfde aanpak en behandeling mag verwachten. In Antwerpen moet die dezelfde zijn als in pakweg Roeselare.

Een jarenlange expertise om op te bouwen. (Foto: Engels Group)

Balans vinden

Ook voor de franchisenemer, de ondernemer die een keukenzaak begint, is die genoemde zekerheid een belangrijke factor. Misschien zelfs het sterke punt van dit concept. De opstart van een nieuwe zaak onder de paraplu van een franchiseformule is niet nieuw, althans niet voor het franchiseconcept. Zo’n opstart gaat dan meestal ook wat vlotter. De naamsbekendheid is er al en ook het draaiboek om van start te gaan, ligt klaar. Opleidingen, marketingcampagnes en vaak ook voordelige inkoopvoorwaarden verkleinen het ondernemersrisico. Werken met zo’n draaiboek binnen een vaststaand stramien beperkt natuurlijk wel de vrijheid die een ondernemer nog heeft. De prijzen, de inrichting van de showroom, het lanceren van promoties, de ondernemer heeft hierover minder tot weinig beslissingsrecht. Bovendien zijn er ook verplichtingen die moeten worden nageleefd. Wie graag zelf innoveert of snel op lokale trends wil inspelen, botst binnen het franchisekader wel eens tegen bepaalde grenzen.

De franchisegever, de centrale organisatie achter het merk, bouwt op deze manier (snel) een netwerk uit zonder daarbij zelf winkels te moeten openen. Ze behoudt wel de controle over het imago van het merk terwijl het ook nauwgezet toekijkt om het reilen en zeilen in de zaak, dit om de kwaliteit en de reputatie van het merk te bewaken. Presteert een franchisenemer ondermaats of leeft die bepaalde regels niet na, dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor het hele netwerk. En dat moet uiteraard worden vermeden! Een juiste balans tussen controle en vrijheid, tussen centrale sturing en lokaal ondernemerschap, die moet worden gevonden. En als die er is, dan kan een franchiseformule voor een ondernemer een aantrekkelijke piste zijn en blijven.

De intrede van AI is niet onopgemerkt voorbijgegaan. MHK plantte een zaadje met een keynote tijdens de jaarvergadering terwijl Royal Crown opleidingen voorziet in hun Royal Crown Academy. (Foto’s: MHK en Royal Crown)

Zelfstandigheid behouden

De keukensector kent al jaren een sterke aanwezigheid van aankooporganisaties. De zelfstandige keukenspeciaalzaak die zijn positie op de markt wil versterken, vindt in deze organisaties een sterke bondgenoot. Het zijn immers organisaties die verschillende onafhankelijke keukenhandelaren samenbrengen om gezamenlijk in te kopen bij de leveranciers van keukenkasten, werkbladen, toestellen en accessoires. De krachten bundelen, levert schaalvoordelen op die ze elk apart niet zouden verkrijgen. De consument merkt dit door de scherpe prijzen en een mooi assortiment, ook bij de lokale keukenzaak. De handelaar behoudt de vrijheid om aanbod en service af te stemmen op de lokale markt. De aankooporganisaties doen natuurlijk meer dan alleen aankopen bundelen om gunstige aankoopprijzen te bekomen. Een uitgebreid dienstenpakket, specifieke opleidingen, raad en daad, de aangesloten keukenzaken hebben het allemaal voor het uitkiezen. Komen daar ook de gespecialiseerde events en de jaarvergaderingen en congressen bij, evenementen bij uitstek om enerzijds bij te leren over het reilen en zeilen in de keukensector, anderzijds het moment om ideeën uit te wisselen met andere keukenspecialisten.

Engagement ten opzichte van elkaar

De zelfstandige ondernemer weet dus dat er bij aansluiting bij een aankooporganisatie enkele voordelen in het verschiet liggen. Naast de eerder genoemde verbeterde onderhandelingspositie wat betreft aankoopprijzen, ondersteunen de organisaties vaak ook op het vlak van marketing, digitalisering, opleiding tot zelfs winkelconcepten. Het zijn vaak die diensten waar een zelfstandige ondernemer niet toe komt en/of te weinig kaas van gegeten heeft. Natuurlijk vraagt een deelname ook een engagement van de zelfstandige keukenhandelaar en dat brengt ons meteen bij het voordeel dat fabrikanten hebben wanneer ze samenwerken met zo’n aankooporganisatie. Want van de keukenzaken wordt verwacht dat ze een bepaald aankoopvolume garanderen bij de contractleveranciers. Een stabiel en efficiënt verkoopkanaal dus, een groter volume dat via een geconcentreerd aanspreekpunt wordt verhandeld en wat ook een besparing oplevert qua commerciële en logistieke kosten.

De juiste balans vinden is voor zowel franchisenemer als -gever van cruciaal belang. (Foto: Grando)

Mooie troefkaarten

De voordelen voor de aankooporganisaties zelf liggen voor de hand. Hun onderhandelingsmacht is rechtstreeks evenredig met het ledenbestand en de aankoopvolumes. Hoe meer leden, hoe sterker hun positie. Meer zelfs, vaak profiteren de aangesloten leden van exclusieve productlijnen van de contractleveranciers dankzij het lidmaatschap, een extra troef die een aankooporganisatie kan aanbieden. De kracht van de aankooporganisatie ligt dus in het evenwicht tussen het schaalvoordeel en de zelfstandigheid van de leden. Want die kunnen hun eigen identiteit behouden maar toch mee genieten van een professionele ondersteuning en concurrentiële voorwaarden. In een markt die steeds competitiever en internationaler wordt, is deze formule meer dan ooit een strategische troef.

"*" indicates required fields

Stuur ons een bericht

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten