De keukensector kent, zacht uitgedrukt, onrustige tijden. Ook MHK Belgium voelt elke dag dat het vandaag anders is dan enkele jaren geleden. “Maar we gaan niet dramatiseren en zeker niet bij de pakken blijven zitten”, klinkt het bij Joeri Poelmans en Adriaan Ruelle van MHK Belgium in koor. “Door vlot en goed samen te werken, zetten we die weg naar boven weer in.”
Wie met Joeri Poelmans en Adriaan Ruelle, samen meer dan dertig jaar ervaring in de keukenbranche, aan tafel gaat zitten, wordt als vanzelf meegezogen in een geanimeerd gesprek vol passie, gedrevenheid en positivisme. Twee handen op één buik ook, met een gedeelde affiniteit voor keukens en de keukensector. De drive om MHK-leden te ondersteunen in hun dagelijkse activiteiten, kandidaat-starters te begeleiden en nieuws van de contractleveranciers te vergaren en te delen, is enorm. “Onze bestaande sterke punten, namelijk onze private labels, het dienstenpakket voor onze leden en het keurmerk Kitchen Expert, versterken we in 2026 met nieuwe ontwikkelingen waar we de laatste hand aan leggen”, aldus Poelmans en Ruelle.

MHK werkt internationaal constructief samen met een grote verscheidenheid aan fabrikanten. “We dringen onze leden helemaal niets op”, benadrukt Ruelle. “De keuze qua keukenfabrikant en ook die voor de toestellen laten we volledig in handen van de ondernemers zelf. Bij de contractleveranciers zijn we in staat gunstige aankoopvoorwaarden te onderhandelen die misschien niet te bekomen zijn zonder de kracht van de groep. En naast de keukenleveranciers ontwikkelden we met MHK enkele private labels die ook in België hun plek hebben verworven. Een ideaal tweede merk bijvoorbeeld naast een ‘standaard’ keukenleverancier. De private labels neola, designo, selectiv en Xeno krijgen heel binnenkort het gezelschap van een vijfde, Pure. Dit huismerk werd ontwikkeld door onze marketingcollega’s in Nederland en steekt weldra de grens over. Pure 2.0 is werkelijk iets unieks voor de Belgische keukenmarkt. Een mooi bewijs van de internationale inbreng en van het nut van de clusters.”
De vorming van een Benelux-cluster is ondertussen afgerond en de nationale afdelingen plukken er al de vruchten van. “En niemand is de baas van de andere”, benadrukt Poelmans. “Met alle respect gezegd natuurlijk want we leren uiteraard veel van elkaars expertise, visie en ideeën. Concepten die zijn uitgewerkt in Nederland zijn misschien opportuun om te vertalen naar België, maar misschien ook niet. Wij zetten bijvoorbeeld meer en meer in op rondetafelgesprekken bij onze leden in de showrooms. Daar nodigen we dan leden uit en een spreker rond een bepaald thema. Zo organiseerden we al thema-avonden rond bedrijfsfotografie en ook AI passeerde de revue. Deze avonden zijn erg in trek en wakkeren de cohesie tussen de betrokken partners verder aan. Het geeft een nieuwe generatie keukenhandelaars ook een extra mogelijkheid elkaar beter te leren kennen.”

De MHK Group staat bekend om zijn expertise op het gebied van keukens. Initieel gestart als aankoopgroepering om zo gunstige aankoopvoorwaarden te onderhandelen bij gekende leveranciers, groeide de groep uit tot een bruisende full-service organisatie die met een brede waaier aan innovatieve producten en diensten elk lid bijstaat. “Bij MHK zijn we steeds aan de slag om het portfolio aan diensten en het aanbod van leveranciers te optimaliseren en verder uit te bouwen”, besluit Poelmans. “Pure 2.0 wordt in december aan onze leden voorgesteld maar de pijplijn qua nieuws zit zeker nog gevuld. Hou de berichtgeving van MHK zeker in de gaten! Eén zekerheid, het eerste clustercongres van MHK Benelux was zo’n succes dat we nu al een tweede editie kunnen aankondigen. Een vroege save the date als het ware, voor zondag 3 en maandag 4 mei 2026. Dezelfde locatie, hetzelfde concept, dezelfde (en meer?) aanwezige leden?”
Neem dan rechtstreeks contact op met MHK Belgium.
Contact opnemen